5+1 poemas de «Llenabais el mundo» (2022), de Tere Irastortza Garmendia

 

Por Tere Irastortza Garmendia*

Crédito de la foto (izq.) www.goierri.hitza.eus /

(der.) Ed. Olifante

 

 

5+1 poemas de Llenabais el mundo (2022),

de Tere Irastortza Garmendia

 

 

Hago como que digo

 

Me parece que lo has dejado todo dicho y escrito,

que con tu silencio ya distinguías

lo sustantivo de lo banal.

 

Y repaso

lo que me ha quedado por decir

o por preguntar,

lo que pasó inadvertido mientras buscaba respuestas;

si esto, lo otro y lo de más allá

son todas

cuestiones no planteadas

por habernos afanado solo en responder.     

 

Y ahora, cómo al final, desearía haber preguntado únicamente

si la vida nos deparará alguna novedad

y podrá, todavía,

sorprendernos

o si se le podrá hurtar algo, aún.

 

Pero, mira, por evitar las lágrimas, casi acabo por no decir

hasta qué punto, cuanto pudo ser y cuanto fue,

existieron simultáneamente, aunque solo por una vez

pues

aquella alegría lo fue todo,

y a todo respondió.

 

                                                           –como, al fin, constato–.

 

 

 

Sueños

2. Los límites

 

Que había sitio y que se podían tentar los confines;

es más, que si lo hiciéramos, los límites no estallarían

              en nosotras,

y que además faltaba mucho hasta las lindes.

Y que me dejara y me sintiera, cerrando los ojos,

palpándome las yemas o el cuerpo;

que los espacios se dilatan en el contacto,

que palpándolos se pierde el miedo,

y que los límites se deshacen solos,

como bruma bajo el sol.

 

Que me recordara, fijándome en los dedos de mis pies,

proponiendo

desde lo más hondo,

cómo debía cuidarme

y que, aunque los terapeutas no lo digan,

todas las articulaciones pueden estirarse,

todas las muescas pueden aflojarse,

y podemos interiormente desatarnos.

 

Y que si hay que volver a despertar será sintiéndolo,

pues el tiempo ya habrá reparado la membrana que recubría

           lo que justamente fuimos

y el futuro no podrá deslindar en el presente

lo que hemos de ser, de lo que, porque fuimos, somos

 

y que si no, para despertarnos imaginando nuevamente

            límites,

volvamos a cerrar los ojos, quedamente.

 

                                                             –Tan cierto como que existo.–

 

La poeta Tere Irastortza Garmendia

 

DEFINEN a Edward Hopper en pies de foto

como al pintor del silencio y de mares inmensos.

 

Líneas rectas y luces oscuras agrían

una geografía silenciada

y el mutismo amarga cuerpos humanos.

La imagen se asemejaría a un bodegón de silencio,

si no fuera porque las gaviotas de la isla y los marineros

           desde el barco

observan el horizonte,

en medio del mar

y tan alejados del cielo.

 

Es la imagen de una desolación a punto de convertirse en

sombra, sin espanto alguno,

ya sin rastro de horrores capaces de zarandearnos

ni de una simetría a punto de desenraizarse,

pero sin el pavor de haber presentido el tiempo despeñándose

en geografías emergentes al otro lado del cristal.

 

 

 

AÚN puedo encontrar el pintalabios en un cajón:

apostaría por Color Sensational de Maybelline,

todavía con su etiqueta, 10,79 €,

a no ser que fuera aquel Rouge 29 de Lancôme, más utilizado,

ya sin precio.

recuerdo, y aún podría encontrarlo entre las cartas,

el rastro de algunos besos,

pero me reprimo desde hace tanto

que cierro los labios

e imagino aquellos párpados

cerrados los ojos a la altura de los míos.

 

Al recordar aquellos primeros planos

desaparece el miedo al olvido

y puede encontrarse un sitio para sí

en la estela de lo cotidiano.

 

Ay…

podía adivinar el cielo desde el borde de aquellos ojos,

el horizonte marcando su línea recta con un cordel sobre el

         mar.

Y… hasta sé que

elegiría Couleurs les Bleus de Guerlain,

pero, bien mirado,

la luz se hallaba en los ojos,

y el paraíso, en su serena mirada.

 

 

QUÉ cosa, ahora, levantarse por las mañanas es un disparate

y en lugar de despertarnos y pensar qué ropa ponernos

nos ceñimos a sortear el día.

 

Y, queridos, tan arduo resulta sentir

que nos agitamos de un lado a otro,

o nos demoramos en esto y aquello,

con reuniones, propuestas, memorias,

teléfonos, e-mails;

tan penoso es

que olvidamos preparar la comida

o cobrar dinero en el banco

 

o permanecer en casa en las horas de lo indecible.

 

Algo nos dice que es hora de espolear al tiempo

para que vuelva,

por lo que quiero que sepáis que nos levantamos,

y cada mañana cubrimos nuestra cama,

aunque solo sea para reencontrarnos cada vez

en la víspera de aquella última víspera

 

y parezca así que han pasado solo algunos días

cuando, realmente, el tiempo, todo, se nos ha venido encima.

 

 

 

Otro poema para el final, como ejemplo

 

Al fin y al cabo, hemos de llegar a no existir

en algún momento

de la vida,

todos.

Llegar a no existir y regresar a cuanto es,

al todo,

para que todo vuelva a ser posible,

no por pura concatenación de decisiones,

sino para que todo sea posible

y también

para poder ceder en cuanto nos hemos resistido,

acceder a cuanto se acerca

y que nuestra existencia sea plena o más,

otra vez,

en otra ocasión, en algún lugar,

para optar, tal vez,

a cuanto no pudimos ser entre pares,

para que se recomponga, tal vez,

lo que falló y se cumpla

o no,

 

y que mientras, todo sea posible y natural

y la libertad aliente e inspire.

 

 

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(poemas en su idioma original, euskera)

 

La poeta Tere Irastortza Garmendia

 

5+1 Mundua betetzen zenuten (2022),

Tere Irastortza Garmendia

 

 

Esan bezala egiten dut

Dena idatzita eta esanda utzi duzula iruditzen zait,

zure isilaldiaren atzean bazetozela jada bereziturik

garrantzizkoa eta garrantzirik gabekoa.

 

Eta errepasatzen ditut

esateko geratu zaizkidanak

edo galdetu beharrekoak,

erantzun bila aritzeagatik atzera utzitakoak;

hau eta beste hori, eta harako hura,

gure galderei erantzuten saiatu bitartean

egin gabeko itaunak, denak.

 

Eta amaieran edo galdetu bezala egin nahi nuke

ba ote duen bizitzak ezer berririk

oraindik,

ezer berririk ekarri ote dezakeen,

ezer gehiago kendu ote dakiokeen.

 

Baina, tira, malkoak xurgatzeagatik esan gabe uztera nindoan,

berriro ere, zitekeenak eta izan zenak

bat egin zutela aldi batean behintzat

edo

poz hura zela dena

eta denaren erantzuna.

 

                                                              –eta esan dut, azkenean–.

 

 

 

Ametsak

2. Arrautzaren mugak

 

Tokia bazegoela eta mugak ukitu zitezkeela;

are, mugak ukitu arren ez garela geure baitan lehertzen,

eta gainera, mugetara iritsi aurretik ere zabalak direla tokiak.

Jartzeko sentitzera, begiak itxita, toki eginez,

gorringoa edo gorputza

mami-mamitan ukituz hartzen dela tokia,

ukituz galtzen dela beldurra,

ukituz desegiten direla mugak

eguzkipeko lainoa bezala.

 

Gogoratzeko oinetako behatzei erreparatuz nola zaindu

esaten

barren-barrenetik,

harako gidari hark uste ez bezala barrutik lasatzeko,

giltza guztiak ireki daitezkeenak direla,

koska guztiak askatzeko modukoak.

 

Eta esnatzekotan izan dadila sentituz,

denborak oskola ezarri diolako ginen ginenari,

eta aurrerantzean ez delako berezi ahal izango

ondoren garena, izan ginen hartatik,

 

eta bestela, berriz mugak irudikatuz esnatzekotan,

biltzeko begiak, poliki-poliki.

 

                                                                 –Hemen nagoen bezala.–

 

 

 

EDWARD Hopper isiltasunaren pintore gisara definitzen

dute argazki-oin eta itsaso-zabalek.

 

Isiltasunaren geografia lerro zuzenez

eta argi ilunez garrazten da

mututasuna gizakien gorputzetan minduaz bat.

Isiltasunaren bodegoia lirudike irudiak,

ez balitz uharteko kaioak eta itsasontziko marinelak

ortze-mugari begira daudelako,

itsasoaren erdian,

zerutik hain urrun,

 

desolazioa ageri da, itzala ere izan liteke,

baina ez horrorerik,

ez horroreak puskatutako simetria ezean zarreatzerik,

ez denbora amiltzen sentitu izanaren izua

kristal atzetik begiratutako geografietan.

 

La poeta Tere Irastortza Garmendia

 

TIRADERAN aurki nezake oraindik ezpainetakoa:

Color Sensational de Maybelline izango zen, ziurrenera,

etiketa-prezioa du oraindik, 10,79€,

ez bazen behintzat rouge 29 de Lancôme erabiliagoa,

prezio gabe, dagoeneko.

Gogoan dut, eta gutun artean aurki nezake, beti,

muxuen arrastoa,

baina tentazioari eusten diot, aspaldian,

ezpainak itxi egiten ditut

eta betazal haiek irudikatzen,

begiak itxita nireen pare-parean.

 

Lehen plano haiek gogoratuz

ez du ahanzturaren beldurrak asaldatzen

eta topa daiteke norberarentzat toki bat

egunerokoaren arrastoetan.

 

Ene…

zerua antzeman nezakeen begi-ertz haietatik,

ortze-muga itsaso-gainean bere lerro zuzena hari batekin

          markatzen

Ene … badakit

Couleurs les Bleus de Guerlain izango zela ziurrenera,

baina ez,

argitasuna begietan zegoen,

eta paradisua begirada geldi hartan.

 

 

 

ORAIN, batez ere, goizean jaikitzea dun zaila,

zein arropa jantzi erabaki ordez

egunari iskin egiteko gogoz esnatzen garelako, batez ere.

 

Eta batez-batez ere,

oso zaila dun, inolaz, sentitzea,

hona eta hara

honetan eta hartan,

bilera, egitasmo eta memoria,

telefono eta e-postak gainezka,

zaila dun, oso,

janaria prestatzeaz

edo bankutik dirua ateratzeaz akordatzea

 

edo etxean egotea, esan-ezinen orduetan.

 

Orain denborari eragin beharra zaukanagu:

geure baitara itzul dadin

eta, beraz, jaiki egiten gaitun, goizero,

eta ohea egiten

eta segitzen

eta hasten berriz

atzoko puntu berean izan arren.

 

Eta oso egun gutxi joango zitunan, igual,

baina denbora guztiak gainezka egin zigun.

 

 

 

Amaierarako beste poema bat, adibidez

 

Azken batean, ez izatera iritsiko gara orduren batean,

halako batean,

oraindik hara eta hona gabiltzanak,

denak.

Ez izatera iritsi eta itzuli, den horretara,

denera,

berriz posible izan dadin dena

eta ez bakarrik hautapen bidearen amaiera,

berriz posible izan dadin dena

eta baita

ezin izan garen horretara iristea,

gertatu ez den horretara gerturatzea,

geure izatea osoago edo osatuago izan dadin,

berriz,

hurrengo batean, nonbait;

binaka asmatzen utzi genuenari

bateratzeko aukera emateko, igual,

huts egiten zuena

bete dadin, agian,

edo ez,

 

bitartean izan dadila dena posible eta natural,

bitartean izan dadila askatasuna hats berri.

 

 

 

 

 

*(Zaldibia-España, 1961). Poeta, ensayista y traductora. Filóloga Vasca e hispánica. Trabajó en el Colegio Asociado de la UNED e Vergara, en el Dpto. de euskera entre 1983-1996, año desde el que se desempeñó como directora de la Ikastola Andramendi de Beasain. En 2001 fue nombrada presidente de la Asociación de Escritores Vascos hasta 2006. En 2003 fundó la Escuela de Escritores de Vergara, de la que es profesora y directora. Obtuvo el Premio a la Crítica de poesía en euskera (1980 y 2003). Como traductora, ha traducido al euskera a Marià Manent, Edmon Jabés, Dino Campana y Marina Tsvietaieva. Ha publicado en poesía Gabeziak (1980), Hostoak. Gaia eta gau-aldaketak (1983), Derrotaren fabulak (1986), Manual devotio gabecoa edo ibilgailuetara erabiltzeco escu-liburua (1994), Gabeziaren kanthoreak: poema bilduma (1995), Izen gabe, direnak. Haurdunaldi beteko khantoreak (2000), Glosak. Esana zetorrenaz (2003), Eta orain badakit (2011), Mundua betetzen zenuten (2015), Lurra eta dardara. Zortzi ahots emakumezko (2019), entre otros; y en ensayo Izendaezinaz (2008) y Txoriak dira bederatzi (2017). Su web personal es: www.tereirastortza.com